Op deze pagina delen we de nieuwsberichten en publicaties van en over onze school.
We zijn een onderdeel van de maatschappij en vinden dit belangrijk!
Daarom schrijven we regelmatig in onderwijstijdschriften, doen mee aan zinvolle onderzoeken en gaan in gesprek.

Martin Visser is journalist bij De Telegraaf. In zijn column vertelt hij af en toe ook over zijn ervaringen als ouder op De Archipel. Lees hier twee van zijn colums.

Column 1 Martin Visser

Column 2 Martin Visser

2023-2024

Schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met het schoolbrede thema Onder de grond. Zie hier het beeldverslag.

We hebben verschillende academische leerkrachten in hun team en maken gebruik van hun kennis en ervaring in het doen van onderzoek. Zo nemen we dit jaar met verschillende ASKO-scholen deel aan het WOA (werkplaats onderwijsonderzoek amsterdam) onderzoeksproject ‘Lezen met begrip en betrokkenheid’. Daarin ontwikkelen ervaren leerkrachten samen met de HvA en de UvA lesaanpakken en leesmaterialen om de leesvaardigheid, -motivatie, het leesbegrip en -plezier van leerlingen verder te vergroten. Lees hier meer over dit onderzoek en de waarde van academische leerkrachten in je school.

2022-2023

Juf Hella laat in tijdschrift Zone zien hoe ze met haar kleuters in het restaurant werkt. Zie hier het beeldverhaal

Melanie was in gesprek met BNR nieuwsradio. Tijdens het programma werkverkenners gaat Melanie in op de impact van flexwerkers in krapteberoepen.

BNR Flexwerkers

In het NOS Radio 1 Journaal volgt verslaggever Mattijs van de Wiel de Oekraïense vluchtelingen op IJburg. Hij was opnieuw op bezoek op De Archipel. Luister hier naar het verslag.

NPO 1 Radio1journaal

We hebben een aantal jaren geleden geïnvesteerd in werkbanken en gereedschap, met de focus op meer hands-on activiteiten. Elke week gaat juf Hilje met leerlingen aan de slag in de werkplaats aansluitend bij de thema’s in de klas. In dit artikel vertelt ze hoe ze dit vormgeeft binnen het schoolbrede thema ‘Naar buiten!

2021-2022

We hebben meegewerkt aan de praktijkvoorbeelden voor het nieuwe boek van onderwijsfilosoof Gert Biesta. Luister hier naar de podcast over dit boek van Jelle Ris.

Podcast Wereldgericht Onderwijzen: Biesta in de praktijk

Dorien Schipper runt samen met haar klas een eigen boekwinkel in de school. Lees hier haar verhaal. En Radio 1 was bij de opening van de boekwinkel. Luister naar het verslag.

De Boekwinkel

Radioverslag boekwinkel

De zomervakantie voor basisscholen staat voor de deur en op de Archipel op IJburg sluiten ze een bijzonder schooljaar af. 18 Oekraïense leerlingen volgden de afgelopen maanden onderwijs op IJburg en gaan nu, net als hun Nederlandse klasgenootjes, de zomervakantie in. Kijk hier naar het verslag

AT5 op school

Verslaggever Mattijs van de Wiel volgt de Oekraïense vluchtelingen op IJburg. Hij keek mee tijdens de muziekles van juf Christie.

Muziekles Oekraïense les

Juf Gerlanda heeft meegedacht met het ontwerp van Smaaklessen vanuit de universiteit van Wageningen. Lees hier over de eerste resultaten.

Moestuin

Onze eigen leerlingen geven leestips voor in de zomervakantie.

Leestips voor de zomer

2020 en ouder:

Samen met ouders gaat groep 1-2 op studiereis naar Artis. Ouders vertellen over hun ervaring.

Studiereis naar Artis

In groep 1-2 werken we hard aan onze rekenvaardigheden in de ijswinkel. Lees het verhaal.

Rekenen in de ijswinkel

In dit artikel laten we een voorbeeld zien van hoe we ons cultuuronderwijs koppelen aan ons thematisch onderwijs.

Cultuuronderwijs in het thema

In onderstaand artikel leest u over ons schoolbrede thema Save the Future.

Save the future

Hoe blijven we in contact met onze ouders tijdens de lockdown? Lees hier over onze kunstroute

Iedereen doet mee

Hoe ziet ons Engels onderwijs eruit in de praktijk? Lees hier een praktijkverhaal.

Great Britain Great Theme

Onze taalcoördinator Eva Köhler heeft taalexpert Carolien Frijns geïnterviewd voor tijdschrift Zone.

Interview Carolien Frijns

In deze column vertelt Michel Penders over zijn ervaringen tijdens zijn stage op De Archipel

Column Michel Penders

In onderstaand artikel vertelt juf Karin over het bezoek van de boerderij aan onze school